Op 14 december opent het TextielMuseum een nieuwe tentoonstelling onder de naam ‘by TextielMuseum presents Bye TextielMuseum’. Het innovatieve onderdeel van het TextielMuseum, het TextielLab heeft in samenwerking met gerenommeerde ontwerpers een reeks producten ontwikkeld voor de eigen collectie. Een selectie of onderzoek uit de bestaande museumcollectie wordt als inspiratie aan de ontwerpers aangeboden zodat ambacht en cultuur door nieuwe generaties wordt doorontwikkeld en voortgezet. De uitkomsten worden toegevoegd aan het nieuwe label by TextielMuseum.
Gastcurator Jules van den Langenberg stelde een tentoonstelling samen die het resultaat uit deze opdrachten in de afgelopen jaren op een spannende manier toont aan het publiek. Om te benadrukken dat het hier gaat om gebruiksvoorwerpen; servetten, tafellakens en opvallende droogdoeken, stuurt de gastcurator de museumstukken de deur uit, op reis. Speciaal voor deze culturele reis ontwierp: Studio Minale Maeda een koffer. Vanuit de gedachte van een reizende collectie en met in het achterhoofd de befaamde ‘Tupperware Party’s’ worden de producten uit de koffer uitgestald, vastgehouden en beoordeeld, zodat de aanwezigen de kwaliteit en schoonheid zelf kunnen ervaren.
Gedurende de tentoonstelling keren de ontwerpen terug naar hun museale etalage waar ook hun vakantiefoto’s worden tentoongesteld. Het reisverslag wordt beeldend gedocumenteerd door bij iedere bestemming een jonge fotograaf mee te laten reizen.
De tentoonstelling presenteert ontwerpen van Viktor&Rolf, Studio Job, Studio Bertjan Pot, Scholten & Baijings, Studio Makkink & Bey, Studio Van Eijk & Van der Lubbe, Wieki Somers, Kiki van Eijk, Raw Color, Formafantasma, Christien Meindertsma, Leendert Masselink, Mara Skujeniece, Pieke Bergmans, Studio Minale Maeda, Marc Mulders, Peter Struycken, Glithero, Ineke Hans en Kitty van der Mijll Dekker.
Het TextielMuseum zet zo een nieuwe stap in de evolutie van de textielproductie; de ambacht waar de regio Tilburg zich al lange tijd in onderscheidt. Het TextielMuseum is een museum in bedrijf met een TextielLab wat een inspirerende en innoverende bijdrage levert aan de uitbreiding van de collectie en de evolutie van textieldesign. De rijke historie en collectie van het TextielMuseum in combinatie met het vakmanschap van het TextielLab is een sterke synergetische samenwerking met als resultaat: een nieuw label voor huishoudtextiel ‘by TextielMuseum’.
Het nieuwe label presenteert een spraakmakend assortiment huishoudtextiel ontworpen door topontwerpers. De ontwerpen in het assortiment kennen een belangrijke inspiratiebron; de collectie van het TextielMuseum bestaande uit meer dan 100 jaar oud erfgoed op het gebied van kunst en vormgeving. Het TextielLab vertaalt het verhaal van de ontwerper met moderne technieken naar fraaie, kwalitatieve en onderscheidende producten. Op deze manier zet het TextielMuseum een volgende stap in het cultureel ondernemerschap en brengt zo topdesign met een verhaal in de keuken van de Nederlandse huishoudens. Zoals cultureel ondernemerschap betaamt worden de opbrengsten bij succes van het label ‘by TextielMuseum’ aangewend om het aanbod van educatieve programmering en tentoonstellingen te versterken.
Meer informatie voor redactie (niet voor publicatie)
Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met
Fotografie en begeleidend beeld via: http://www.textielmuseum.nl/nl/pagina/pers
Context tentoonstelling
De tentoonstelling is in zes thema’s opgeknipt, op associatieve wijze tot stand gekomen en gekoppeld aan de zes reizen: Textiel interventies (1/6), Constructies in stof(2/6), Narratief textiel (3/6), Communiceren met weefsels(4/6), Textiel Landschappen (5/6) en Hedendaagse decoratieve kunst (6/6). De tentoonstellingsruimte is een dynamisch landschap. Voordat het textiel in de reiskoffer met presentatiefunctie, ontwikkeld door Studio Minale Maeda, op reis gaat is het te zien in de magazijnopstelling aan de rekken. Eenmaal terug van de reis krijgt het meegenomen deel van het assortiment een meer prominente plek in de tentoonstelling en worden de reisfoto’s toegevoegd.
De gedekte tafels fungeren als stillevens die herinneren aan de reizen en tonen iconische producten van het label en werk van ontwerpers en kunstenaars. In de vitrines worden tekeningen en materiaalproeven getoond om inzage te geven in de ontwikkeling van deze textielproducten.
De inrichting van de ruimte gebeurt in drie fases gedurende de looptijd van de tentoonstelling, parallel aan de reizen die worden gemaakt. Bij de start van de tentoonstelling hebben twee reizen plaatsgevonden. Op 14 februari 2015 en 14 april 2015 worden de producten van de laatste vier ‘reizen’ ‘toegevoegd.
Save the dates
14 december 2014 producten retour na reizen 1/6 en 2/6
14 februari 2015 producten retour na reizen 3/6 en 4/6
14 april 2015 producten retour na reizen 5/6 en 6/6
Website
www.textielmuseum.nl
Webshop
by.textielmuseum.nl
Volg het TextielMuseum
facebook.com/textielmuseum.nl
twitter.com/textielmuseum
pinterest.com/textielmuseum